Het verhaal van een gedeelde passie… de Villa Servais wordt een plek waar de geschiedenis kan herleven, waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Villa Servais speelt al sinds de bouw in 1847 een belangrijke rol in de geschiedenis van Halle en diens inwoners. Toen cellist en componist François Servais de befaamde architect Jean-Pierre Cluysenaar de opdracht gaf een villa te ontwerpen in neo-palladiaanse stijl werd Halle meteen op de wereldkaart gezet. De imposante villa deed dienst als privéwoning, gastenverblijf en was de culturele ontmoetingsplaats voor tal van muzikanten, dichters en kunstenaars.  

Na een bewogen geschiedenis kwam de villa in 1981 leeg te staan. Vele Hallenaren en muzikanten zagen de verloedering van dit erfgoed met lede ogen aan. Na een mislukte poging van een projectontwikkelaar om een herbestemming te geven als kantoorruimte besloten Maud Leschevin en Geert De Poorter in 2016 van dit project hun levenswerk te maken.

“Ons idee was eigenlijk om na ons pensioen in Frankrijk een historisch pand te restaureren”, aldus Geert. “Maar toen we de kans kregen om Villa Servais aan te kopen konden we die droom in onze eigen stad Halle én nog voor ons pensioen waarmaken.” De familie heeft muzikaal gevoel. Geert heeft een tiental jaar tenortuba gespeeld in de Sint-Martinus Fanfare van Halle en de Servaisacademie. Maud en Enora spelen beiden piano.

De restauratie van Villa Servais is niet alleen de renovatie van een historisch pand maar ook van de rijke geschiedenis die ermee gepaard gaat. In de imposante Villa met adembenemend zicht op Halle vloeien de muzikale klanken, de architectuur van Jean-Pierre Cluysenaar, het beeldhouwwerk van Cyprien Godebski en de schilderkunst in de verschillende ruimtes harmonieus samen.

Geert zorgde tijdens de restauratie voor de vele vergunningen, studies, offertes en financiële aspecten en volgde de bouwwerf gedurende 24 maanden op en Maud nam het decoratiegedeelte en de marketing voor haar rekening.

Het restauratieproject nam vijf jaar in beslag en is gelukt dankzij intensief overleg met de bezielers van het Agentschap Onroerend Erfgoed, de Servais VZW, Servais-kenner Peter François, monumentenwacht, de stadsdiensten, het architectenbureau Helon, de aannemers, de gewezen bewoners van de Villa Servais, de kunstenaars, de ambachten. Tijdens die vijf jaar konden de Hallenaars, de buren, trouwe volgers, vrienden en familie het traject mee beleven tijdens een of ander (dans-)concertje in de Villa, via  de vele posts op Facebook en Instagram, via de verschillende flyers en de communicatie in de pers. De uitwisseling en feedback moedigde het gezin aan om niet op te geven gedurende de vijf jaar.

Het resultaat van de restauratie betekent een terugkeer naar de 19de eeuwse periode van François Servais. De familie neemt er haar intrek, er is een luxueus gastenverblijf dat de kosmopolitische sfeer van vroeger uitademt en de concertzaal vormt opnieuw het centraal punt voor ontmoetingskansen en artisticiteit.

Een unieke totaalbeleving…

De familie gaf waar mogelijk de voorkeur aan lokale aannemers en ambachten. “We zijn trots dat de doekschilderijen minutieus hersteld werden in het Halse atelier van Linda Smismans,  de muurschilderingen en marmerimitatie vakkundig werden aangepakt door Els Creytens en Monja Dupocheel. Het binnenschrijnwerk werd door Hallenaar Luc Merckx prachtig gerestaureerd”, aldus het artistiek gezin.

Geert en Maud hebben een passie voor kunst en geschiedenis en werden tijdens hun vele reizen door Schotland, Engeland en Bretagne betoverd door de charme van de oude herenhuizen.

De hoge plafonds, de comfortabele, gestoffeerde zetels bij een gezellige open haard, de vele knipogen naar de geschiedenis, de prachtige art-nouveau architectuur van de Schotse architect Charles Rennie Mackintosh en de befaamde Engelse ontwerpen van William Morris, die bekendstaat als de grondlegger van het fantasy-genre en leefde tijdens dezelfde periode als François Servais.

De vele reizen inspireerden het gezin om na de aankoop van Villa Servais in samenwerking met stijlbureau SDESIGN een unieke stijl uit te werken voor de acht logeerkamers. Elke kamer heeft een eigen identiteit gekregen. Maud gebruikte de vijf jaar voorbereiding van het restauratieproject om zichzelf via opleidingen intensief te trainen in meubelrestauratie en het vergulden met bladgoud van antieke voorwerpen en gaf ze zo een nieuw leven. Haar keuze ging naar een Engelse interieur- en stoffenontwerper die de fluwelen en jacquardstoffen en het behang van William Morris herinterpreteert, om zo elke kamer een unieke uitstraling te geven.  “Elke element is ontwikkeld volgens het thema van de kamer”, aldus Maud. “Van het hoofdeinde tot de zetels, de poef, de kussens, alles is perfect op mekaar afgestemd.”  Door haar passie voor ambachten wilde ze een unieke ervaring creëren waarbij u de gelegenheid krijgt om uitzonderlijke talenten uit onze streek te ontdekken. Maud stoffeert de zetels zelf. Gezien het grote aantal voorwerpen dat gestoffeerd moet worden, laat ze zich bijstaan door Mie Luttens van S Toffe Stoel en Sofie van Atelier Fabriq.

Wanneer u een kamer boekt in Villa Servais wordt u getuige van een totaalbeleving. Naast het uitzonderlijk gestoffeerde meubilair werd door Veronique Van Der Meersche van Lina Luxe speciaal voor het gastenverblijf Belgisch beddengoed in linnen in de textuur ‘nid d’abeilles’ ontwikkeld met het monogram van de Villa en ook de kamergeur en de toiletartikelen zijn op maat gemaakt door een Belgische ‘neus’, Romain Pantoustier van Nez Zen. Geniet van een tas thee in het knusse salon en drink uit een porseleinen servies dat handgemaakt is door de Belgische keramiste Kim Verbeek.

De restauratie van Villa Servais is het resultaat van een unieke samenwerking en weerspiegelt een perfect evenwicht van vele ambachten, artiesten en een rijke geschiedenis.

Een passieproject van een familie die verknocht is aan Halle en de rijke geschiedenis van de Villa Servais wil bewaren en laten herleven. Dit in modern comfort met respect voor het oorspronkelijk 19de eeuwse karakter.